אייל ליאני

אייל ליאני

מצייר בסגנון פיגורטיבי אבסטרקטי והציג 2 תערוכות פרי מכחולו.


מוטיב חוזר: מערבולת. TURBULENCE: תמצית המסר של אייל ליאני לעולם.

באמנות פלסטית בכתיבה עיונית ובמוסיקה.

השפעה מואן גוך בעיקר התמונה starry night.

כך אייל ליאני מתאר זאת:

כל חיי אני ביחס למערבולת.

או שאני מביט במערבולת כצופה לא פעיל.

או שאני נסחף עם המערבולת כנוע ללא התנגדות.

או שאני נלחם בזרמי המערבולת ומשלם על כך מחיר.

יש לי חיבה למונחים גאופיזיים או אסטרונומים לתיאור מצבו של האדם.

כך אני משתמש במושג חור שחור ביחס לעידן הפוסט מודרניזם.

המערבולת שברוב השפות נקראת טורבולנט היא תופעה מרתקת בעיניי. אני מעדיף הטורבולנט על פני הוורטקס או ה turmoil.

מְערבולת היא זרימה של חומר במעגל, בדרך כלל נוזל או גז. הזרימה בדרך כלל אינה זרימה למינרית (חלקה) אלא טורבולנטית. מהירות זרימת החומר ומהירותו הזוויתית גבוהות ביותר במרכז המערבולת וקטנות לקראת השוליים.

כוח קוריוליס ( Coriolis effect) נקרא על שם מדען צרפתי (גספאר קוריוליס) שתיאר את התופעה בשנות ה 30 של המאה ה-19; זהו כוח מדומה (כמו כוח צנטריפוגלי) המתבטא בגופים או מערכות מסתובבות.

כאשר גוף נע ישר במערכת מסתובבת הוא נראה לצופה מתוך המערכת כנע בקו עקום או במילים אחרות כאילו יש כוח הדוחף את הגוף ומונע ממנו תנועה ישרה.

כדור הארץ היא דוגמה טובה לכך:

כדור הארץ מסתובב סביב צירו ואם גוף ינוע באוויר בקו ישר מאחד הקטבים לקו המשווה הוא יראה למי שעומד על כדור הארץ כאילו הוא נע בקו שאינו ישר.

בחצי הכדור הצפוני וישראל נמצאת בחצי הכדור בצפוני סטיית הגופים הנעים ממסלולם היא ימינה, ואילו בחצי הכדור הדרומי - שמאלה.

עובדה זה הובילה לטענה שבכיור בחצי הכדור הצפוני המים ינועו עם כיוון השעון (ימינה) ובחצי הכדור הדרומי שמאלה (נגד כיוון השעון). ואכן כשאני פותח פקק האמבטיה בביתי בישראל המים תמיד זורמים בכיוון השעון .

מקור הטענה נכון אך בפועל אין זה כך.

אומנם נכון שלכוח קוריוליס יש השפעה כזאת ואם הוא היה פועל לבד היינו חוזים בתופעה האמורה, אך השפעתו זניחה.

צורת הכיור, מיקום פתח היציאה של המים, עומק הכיור, מהירות זרימת המים ומיקום הברז כולם משפיעים הרבה יותר והופכים את אפקט קוריוליס לבטל בשישים.

מיצירות האמן

נחרד מהכחדת הפילים
נחרד מהכחדת הפילים

"נחרד מהכחדת הפילים"

מתוך סדרה על פילים, בהשראת טיול ספארי בדרום אפריקה.

אייל נחרד מהכחדת הפילים.

אחד הגורמים הדחופים יותר להתדלדלות האוכלוסייה הוא הציידים, ובראשם הציידים המקצועיים שמוכרים את חטי הפילים לסוחרי השנהב.

ילד קיבוצניק/ימי הביניים
ילד קיבוצניק/ימי הביניים

"ילד קיבוצניק/ימי הביניים"

חבר של בנו של האמן בקיבוץ

תיירת סקנדינבית סוגרת מסך בצונאמי
תיירת סקנדינבית סוגרת מסך בצונאמי

תיירת סקנדינבית סוגרת מסך בצונאמי

מתוך תערוכה גדולה על הצונאמי בגלריה קימבה ברח' הארבעה בתל אביב.

התערוכה נפתחה בנוכחות קונסול תאילנד בישראל ונציגיו. אייל ליאני מאוד התרשם מאסון הצונאמי בסוף 2004. רעידת האדמה התרחשה באוקיינוס ההודי ועוררה גלי צונאמי אדירים. גלים אלו גבו, על פי ההערכות, את חייהם של מעל ל-280 אלף בני אדם, פצעו רבבות אחרים, וזרעו חורבן והרס בכפרים רבים ובערים רבות באזורים נרחבים שנמצאים לחופי האוקיינוס ההודי. למעלה ממיליון וחצי אנשים נותרו ללא קורת גג בעקבות האסון. יש הסבורים שמספר הנספים היה אף גדול מ-300 אלף. אייל ראה בעיתון 'הארץ' תמונה של גופת תיירת סקנדינבית. ועובדי חילוץ סגרו את שק הגופות השחור עליה ומכאן ההשראה לציור.

ילדי וחבר בקיבוץ
ילדי וחבר בקיבוץ

ילדי וחבר בקיבוץ

יהונתן בנו של האמן וחבר על דק עץ

הפרה האחרונה של קיבוץ גבעת ברנר
הפרה האחרונה של קיבוץ גבעת ברנר

"הפרה האחרונה של קיבוץ גבעת ברנר" שמן ופסטל על קנבס.

רקע לציור : לאחר העברת פרות רפת קיבוץ גבעת ברנר למחלבה של קיבוץ נגבה, נותרה רק פרה אחת בקיבוץ בגן החיות, המכונה "משק חי". שם היא לא צריכה לתת חלב ולמעשה היא בפנסיה...

זו תמונתה של הפרה האחרונה, עצובה מעט, ללא קולגות, אך עם הרבה תשומי מהילדים בשבתות בעיקר...

במסגרת התמונה עיגולים כתומים, שבכל אחד מהם עין של פרה. הצבע הכתום דומיננטי בכל ציוריו אל אייל ליאני, ומוטיב המערבולת גם. מוטיב זה נשאר מתערוכה בשם צונאמי שהציג ליאני בעקבות אסון הצונאמי ב-2005. עיני הפרה בתוך המערבולות בציור הן זכרון מבית מטבחיים ברובע ב' באשדוד ליד השוק שכונת ילדותו של האמן. בקומת המרתף היתה משחטה ובה ראה אייל הילד עיניים כרותות של פרות. הריח היה בלתי נסבל וחריף.

מקום התערוכה והדיון: גלריית בית התרבות האמנות מועצה איזורית ברנר

פיל עם שפכטל
פיל עם שפכטל

"פיל עם שפכטל"

בעקבות טיול באפריקה, מתוך סדרה על פילים, בהשראת טיול ספארי בדרום אפריקה.

ארגון ה-WWF מעריך שאוכלוסיית הפילים האסייתיים, שנפגעה באופן החמור ביותר, הצטמצמה בכ-50% בתוך שלושה דורות, אולם על פי הערכות ארגון IUCN גם באפריקה ישנן אוכלוסיות פילים שנפגעו בשיעורים דומים.

ניתן לראות את מוטיב המערבולת בציורים ואת העיניים העצובות של הפילים כמו עיני הפרה בציור "הפרה האחרונה של קיבוץ גבעת ברנר".

אבסטרקט (עטיפת הספר מכתמים)
אבסטרקט (עטיפת הספר מכתמים)

"אבסטרקט (עטיפת הספר מכתמים)"

ילד קיבוצניק/ימי הביניים
ילד קיבוצניק/ימי הביניים

"ילד קיבוצניק/ימי הביניים"

חבר של בן האמן בקיבוץ

מנדאלה בהשראת מזמור כ"ג לתהילים
מנדאלה בהשראת מזמור כ"ג לתהילים

מנדאלה בהשראת מזמור כ"ג לתהילים:

א מִזְמוֹר לְדָוִד ה' רֹעִי לֹא אֶחְסָר:

ב בִּנְאוֹת דֶּשֶׁא יַרְבִּיצֵנִי עַל מֵי מְנֻחוֹת יְנַהֲלֵנִי:

ג נַפְשִׁי יְשׁוֹבֵב יַנְחֵנִי בְמַעְגְּלֵי צֶדֶק לְמַעַן שְׁמוֹ:

ד גַּם כִּי אֵלֵךְ בְּגֵיא צַלְמָוֶת לֹא אִירָא רָע כִּי אַתָּה עִמָּדִי שִׁבְטְךָ וּמִשְׁעַנְתֶּךָ הֵמָּה יְנַחֲמֻנִי:

ה תַּעֲרֹךְ לְפָנַי שֻׁלְחָן נֶגֶד צֹרְרָי דִּשַּׁנְתָּ בַשֶּׁמֶן רֹאשִׁי כּוֹסִי רְוָיָה:

ו אַךְ טוֹב וָחֶסֶד יִרְדְּפוּנִי כָּל יְמֵי חַיָּי וְשַׁבְתִּי בְּבֵית ה' לְאֹרֶךְ יָמִים: